Duncan Stutterheim interview
// THUMP \\

‘Celebrate life, het verhaal van ID&T, deel 2’ is een moordwapen van vier kilo zwaar. 750 pagina’s vol foto’s en anekdotes, met Duncan Stutterheim als onbetwiste hoofdpersoon.

Het verhaal (opgetekend door Gert van Veen) begint en eindigt met hem, de jongen uit Landsmeer die in 1992 ID&T opricht met zijn vrienden Irfan en Theo – de I en de T. The Final Exam in de Jaarbeurs is hun eerste grote feest, snel gevolgd door Thunderdome in Thialf. Dankzij Mysteryland, Innercity en Trance Energy wordt Nederland verder veroverd en met Sensation gaat ID&T op weg naar wereldheerschappij.

In 2013 koopt de Amerikaanse zakenman Robert F. X. Sillerman ID&T voor zo’n 100 miljoen euro. Duncan gaat voor het eerst van zijn leven in loondienst, als ‘CEO SFX Europe’. Het is geen succes: Sillerman vaart totaal zijn eigen koers. Na de geboorte van derde dochter Pixie besluit Duncan dan ook om er in juli 2015 mee te stoppen. Begin 2016 vraagt SFX Entertainment faillissement aan; Sillerman wordt aan de kant gezet.

Lang verhaal kort: we hebben genoeg om over te babbelen. Twee dagen voor de allerlaatste Sensation spreek ik ‘Mister ID&T’ in zijn statige salon met kleurrijke meubelen, een joekel van een vleugel en een gigantisch bloemstilleven aan de muur. Ik zie opgezette vlinders, vogels en zelfs een schildpad. Verder overheerst het pauwenthema: van losse veren en hoofdtooien tot een schilderij en stoelbekleding. Ook op Duncans rechteronderarm staat er eentje, versierd met het wapen van Amsterdam. De logo’s van Thunderdome en Sensation piepen onder het mouwtje van zijn t-shirt uit, de naam van zijn vrouw Lisca staat in blokletters op de andere bovenarm.

THUMP: ‘Celebrate life’ eindigt met een quote van jou: ‘Er is nog zoveel te doen’. Wat heeft je sinds je afscheid van ID&T het meest bezig gehouden?
Duncan Stutterheim: Het eerste half jaar moest ik echt wennen. ID&T zat in zwaar weer omdat SFX failliet ging. Daar ben ik veel mee bezig geweest, vooral emotioneel. Pas vorig jaar september viel voor mij alles op z’n plek.

Wat bedoel je daarmee?
Als je iets zo lang opbouwt, wil je het goed achterlaten. Van het lijstje favorieten in mijn telefoon zit 70 procent nog bij ID&T. Ze zijn méér dan collega’s: sommige jongens ken ik al 40 jaar, sinds de lagere school in Landsmeer. Dan kun je niet zomaar zeggen: zoek het uit. Nu is het allemaal geregeld.

Jullie wilden in het begin niet als Amsterdammers bekend staan. Waarom niet?
Wij zijn wel eens uitgegaan in Parkzicht in Rotterdam. Dat duurde twintig minuten, want we werden meteen herkend. Joden! Het was de tijd dat veel voetbalhooligans op die housefeesten afkwamen. Wij wilden als ID&T, met feesten van Groningen tot Eindhoven, gewoon geen 020-nummer hebben.

Thunderdome was jullie eerste megasucces. Wat hebben die feesten en cd’s betekend voor ID&T?
Na Mysteryland op de Maasvlakte in 1994 waren we op papier failliet. We moesten onze leveranciers om uitstel van betaling vragen. Dankzij de Thunderdome-cd’s hebben we binnen twee jaar al onze schulden kunnen afbetalen. Die cd’s hebben ID&T financieel in leven gehouden.

Je leest de rest van het interview hier op THUMP. De foto’s zijn van Raymond van Mil.